Il genio universale di Canova
The Civic Museums of Bassano del Grappa, in collaboration with the Museum Gypsotheca Antonio Canova of Possagno and the Gallerie d’Italia of Vicenza have proposed an international study conference from May 17 to 19, 2022, to celebrate the universal genius of Antonio Canova 200 years after his death.

Articulated in three days - Tuesday, May 17 to Thursday, May 19, 2022 - the international conference, curated by Fernando Mazzocca, Paola Marini, Xavier F. Salomon and Anne-Lise Desmas, was confirmed as an important moment of confrontation between the national and international scientific community, bringing together the highest experts to present the results of the most up-to-date research on the artist and the historical context in which he worked.

The conference was held in three prestigious settings: the Civic Museum in Bassano del Grappa, the Museum Gypsotheca Antonio Canova in Possagno and the Gallerie d'Italia - Palazzo Leoni Montanari, home of Intesa Sanpaolo's art collections in Vicenza. Thanks as well to the collaboration of the Gallerie dell'Accademia and the Correr Museum in Venice, also extraordinary places of Canova's memories, the conference was an opportunity for a fruitful dialogue between these prestigious institutions in the name of an artist whose presence in the Veneto region constitutes an identity and unifying value.


Program 17.05.22
  Greetings from Authorities
 
I Session Chair: Paola Marini

"Il tempio per nulla mi è piaciuto[...]. Il lume doveva cadere dall'alto": i primi allestimenti delle sculture canoviane
Francesco Leone

Canova e i Musei Vaticani
Alessandra Rodolfo
 
II Session Chair: Carlo Sisi

Giovanni Battista Sartori e Cincinnato Baruzzi. Lo Studio Canova dopo Canova
Antonella Mampieri

L'abbozzo del primo Perseo: un marmo ritrovato
Marco Fabio Apolloni

Antonio Canova ambasciatore
Paolo Mariuz

Canova nelle Accademie di Belle Arti
Francesca Valli
 
III Session Chair: Paola Marini

Le alterne vicende della collezione canoviana alle Gallerie dell'Accademia di Venezia
Giulio Manieri Elia

Canova e il Museo Correr di Venezia
Andrea Bellieni

"Dedalo e Icaro" tra Gallerie dell'Accademia (1876-1923) e Museo Correr
Elena Catra

Canova '900 tra esposizioni celebrative e mostre internazionali (1922-1957)
Vittorio Pajusco
 


Program 18.05.22
  Greetings from Authorities
 
I Session Chair: Fernando Rigon Forte

Il Museo Gypsotheca Antonio Canova di Possagno tra passato, presente e futuro
Moira Mascotto

Canova e il Museo Civico di Bassano del Grappa
Barbara Guidi

La Roma di Bertel Thorvaldsen a Copenhagen
Laila Skjøthaug
 
II Session Chair: Francesco Leone

Pompeo Marchesi: uno Studio canoviano a Milano
Omar Cucciniello

D'après Canova. Modelli, copie e derivazioni per Giovanni Battista Sommariva
Elena Lissoni

"Omo senza lettere" ma di molte letture
Fernando Rigon Forte
 
III Session Chair: Paolo Mariuz

L'Epistolario canoviano: 1779-1794
Giuseppe Pavanello

Canova nell'immaginario di Foscolo
Arnaldo Bruni

L'Epistolario canoviano tra biografia artistica e storia. Spigolature
Giuliana Ericani

Canova e Firenze nell'Epistolario del 1814
Carlo Sisi
 


Program 19.05.22
  Greetings from Authorities
 
I Session Chair: Anne-Lise Desmas

Studio privato e museo pubblico. Breve riflessione sulla sistemazione museale dello studio canoviano a partire dalla testimonianza di John Gibson
Alessio Costarelli

Collecting Canova in Great Britain
Elyse Nelson

Le opere di Canova nelle collezioni private in Polonia
Katarzyna Mikocka-Rachubowa
 
II Session Chair: Barbara Guidi

Tra pubblico e privato. Fortuna e sfortuna dei marmi canoviani nella Parigi ottocentesca
Daniela Gallo

Shifting positions: the response of french sculptors to Antonio Canova
Philippe Bordes

Maria Luigia d'Asburgo e le vicende espositive dei marmi canoviani
Alessandro Malinverni
 
III Session Chair: Anne-Lise Desmas

Canova on display. Scultura da galleria o site-specific?
Johannes Myssock

Canova e l'Europa: l'uomo, l'artista, la storia
Mario Guderzo

Canova and Clay: previewing an exhibition in Washington
C. D. Dickerson
 
  Conclusions