Il genio universale di Canova
The Civic Museums of Bassano del Grappa, in collaboration with the Museum Gypsotheca Antonio Canova of Possagno and the Gallerie d’Italia of Vicenza have proposed an international study conference from May 17 to 19, 2022, to celebrate the universal genius of Antonio Canova 200 years after his death.Articulated in three days - Tuesday, May 17 to Thursday, May 19, 2022 - the international conference, curated by Fernando Mazzocca, Paola Marini, Xavier F. Salomon and Anne-Lise Desmas, was confirmed as an important moment of confrontation between the national and international scientific community, bringing together the highest experts to present the results of the most up-to-date research on the artist and the historical context in which he worked.
The conference was held in three prestigious settings: the Civic Museum in Bassano del Grappa, the Museum Gypsotheca Antonio Canova in Possagno and the Gallerie d'Italia - Palazzo Leoni Montanari, home of Intesa Sanpaolo's art collections in Vicenza. Thanks as well to the collaboration of the Gallerie dell'Accademia and the Correr Museum in Venice, also extraordinary places of Canova's memories, the conference was an opportunity for a fruitful dialogue between these prestigious institutions in the name of an artist whose presence in the Veneto region constitutes an identity and unifying value.
Program 17.05.22
Greetings from Authorities |
|
I Session | Chair: Paola Marini "Il tempio per nulla mi è piaciuto[...]. Il lume doveva cadere dall'alto": i primi allestimenti delle sculture canoviane Francesco Leone Canova e i Musei Vaticani Alessandra Rodolfo |
II Session | Chair: Carlo Sisi Giovanni Battista Sartori e Cincinnato Baruzzi. Lo Studio Canova dopo Canova Antonella Mampieri L'abbozzo del primo Perseo: un marmo ritrovato Marco Fabio Apolloni Antonio Canova ambasciatore Paolo Mariuz Canova nelle Accademie di Belle Arti Francesca Valli |
III Session | Chair: Paola Marini Le alterne vicende della collezione canoviana alle Gallerie dell'Accademia di Venezia Giulio Manieri Elia Canova e il Museo Correr di Venezia Andrea Bellieni "Dedalo e Icaro" tra Gallerie dell'Accademia (1876-1923) e Museo Correr Elena Catra Canova '900 tra esposizioni celebrative e mostre internazionali (1922-1957) Vittorio Pajusco |
Program 18.05.22
Greetings from Authorities |
|
I Session | Chair: Fernando Rigon Forte Il Museo Gypsotheca Antonio Canova di Possagno tra passato, presente e futuro Moira Mascotto Canova e il Museo Civico di Bassano del Grappa Barbara Guidi La Roma di Bertel Thorvaldsen a Copenhagen Laila Skjøthaug |
II Session | Chair: Francesco Leone Pompeo Marchesi: uno Studio canoviano a Milano Omar Cucciniello D'après Canova. Modelli, copie e derivazioni per Giovanni Battista Sommariva Elena Lissoni "Omo senza lettere" ma di molte letture Fernando Rigon Forte |
III Session | Chair: Paolo Mariuz L'Epistolario canoviano: 1779-1794 Giuseppe Pavanello Canova nell'immaginario di Foscolo Arnaldo Bruni L'Epistolario canoviano tra biografia artistica e storia. Spigolature Giuliana Ericani Canova e Firenze nell'Epistolario del 1814 Carlo Sisi |
Program 19.05.22
Greetings from Authorities |
|
I Session | Chair: Anne-Lise Desmas Studio privato e museo pubblico. Breve riflessione sulla sistemazione museale dello studio canoviano a partire dalla testimonianza di John Gibson Alessio Costarelli Collecting Canova in Great Britain Elyse Nelson Le opere di Canova nelle collezioni private in Polonia Katarzyna Mikocka-Rachubowa |
II Session | Chair: Barbara Guidi Tra pubblico e privato. Fortuna e sfortuna dei marmi canoviani nella Parigi ottocentesca Daniela Gallo Shifting positions: the response of french sculptors to Antonio Canova Philippe Bordes Maria Luigia d'Asburgo e le vicende espositive dei marmi canoviani Alessandro Malinverni |
III Session | Chair: Anne-Lise Desmas Canova on display. Scultura da galleria o site-specific? Johannes Myssock Canova e l'Europa: l'uomo, l'artista, la storia Mario Guderzo Canova and Clay: previewing an exhibition in Washington C. D. Dickerson |
Conclusions | |